Kapvergunning fase 1
Eind 2023 heeft de gemeente voor de Mgr. Nolenslaan (tussen Groen van Prinstererlaan en de Haagse Sportvereniging DUNO) een kapvergunning afgegeven voor 19 wilgen, die een slechte conditie hadden. Stabiliteitswortels van een aantal bomen waren ernstig aangetast door maaischade.
De bomen waren aantrekkelijk voor spechten en vleermuizen. De overvloed van gaten was het bewijs. Inventarisaties hebben uitgewezen dat zowel de gewone dwergvleermuis als de ruige dwergvleermuis de wilgen als paarterritoria en essentiële vliegroutes en foerageergebied gebruiken. Vleermuizen zijn beschermde soorten volgens de Wet natuurbescherming.
Ondanks de ecologische waarden van de wilgen, zijn ze met spoed gerooid vanwege het risico dat ze vormden voor de omgeving.
De herplant met nieuwe bomen heeft nog niet plaats gevonden.

Kapvergunning fase 2
De gemeente den Haag heeft nu ook een vergunning aangevraagd om 17 wilgen te kappen tussen DUNO en Donker Curtiusstraat (augustus 2024). De conditie van deze wilgen is eveneens slecht. Ook deze bomen hebben veel holtes en vleermuizen maken er gebruik van – net als bij de wilgen van fase 1:  paarterritoria, essentiële vliegroutes en foerageergebied.

Ontheffing – beschermde soorten.
De gemeente heeft van de Omgevingsdienst Haaglanden een generieke ontheffing gekregen voor het rooien van ‘dode en slechte bomen’ (2020), die uit veiligheidsoverwegingen snel gerooid moeten worden. Ontheffing is nodig omdat in dergelijke gevallen de beschermde soorten en hun verblijfplaatsen opzettelijk worden verstoord. Dit gold ook voor fase 1 van de Nolenslaan.
Er zijn voorschriften verbonden aan de generieke ontheffing omdat er natuurlijk wel zorgvuldig gehandeld moet worden. Daarom moet de gemeente een ecologisch protocol opstellen, waarin o.a. mitigerende en compenserende maatregelen zijn opgenomen.

Bevindingen Bomenstichting Den Haag

De Bomenstichting Den Haag heeft de gegevens van beide aanvragen voor een kapvergunning opgevraagd. Opvallend is het ontbreken van het ecologisch protocol, zowel voor fase 1 als fase 2.
De kapvergunning voor fase 1 bevat wel een voorschrift voor vogels (kappen buiten het broedseizoen van 15 maart tot 15 juli), maar geen voorschrift voor de beste werkperiode voor vleermuizen: globaal van half augustus tot en met oktober. Voor fase 2 is nog geen vergunning verleend.

De Quick scan van fase 2 is wel heel summier. De Quik scan adviseerde niet nader onderzoek te doen, terwijl daar wel degelijk aanleiding voor is. De waarnemingen gebeurde overdag wanneer vleermuizen slapen. Er zijn geen waarnemingen gedaan in de avond wanneer de vleermuizen uitvliegen en voedsel zoeken. De holtes zijn slechts summier onderzocht:  één boom met een endoscoop, verder alleen met het oog, maar zonder ladder. Er zijn geen adviezen gegeven over mitigerende of compenserende maatregelen.

Bij mitigerende of compenserende maatregelen denken wij aan: behouden van bomen met paar-, kraam- en/of winterverblijfplaatsen in de directe omgeving.
Bij kappen van een lijnvormige begroeiing, die een essentiële vliegroute vormt voor vleermuizen, dient men gefaseerd te werk te gaan, waarbij geen gaten groter dan 7 meter kunnen ontstaan. Kap kan pas plaatsvinden wanneer de nieuwe aanplant een minimale kroonbreedte heeft van 2,5 meter en de bomen minimaal 5 meter hoog zijn. Als tijdelijk alternatief voor het functioneren van de vliegroute kunnen schermen worden geplaatst.

We hebben geen mitigerende of compenserende maatregelen waargenomen.