De Bomenstichting Den Haag zet zich al bijna tien jaar in voor de Haagse bomen en een groene leefomgeving. Dat doen we omdat we willen dat Den Haag ook voor de komende generaties een mooie, klimaatbestendige stad is met een goede luchtkwaliteit. Maar we doen dat niet alleen voor onszelf: ook de dieren waarmee we onze stad delen zijn afhankelijk van het Haagse groen. Daarom rinkelen bij ons de alarmbellen bij plannen waarin hele bomenrijen worden gekapt ten behoeve van bouw- en andere infraprojecten. Want daarbij wordt het belang van deze bomenrijen voor dieren, en dan met name voor vleermuizen, te vaak over het hoofd gezien.

Oplettende inwoners van Den Haag zien ze op zomeravonden wel langs fladderen: pijlsnel en wendbaar op zoek naar insecten. Er leven in Den Haag twaalf soorten vleermuizen. De gewone en de ruige dwergvleermuis komen hier het meeste voor. Overdag slapen vleermuizen in oude bunkers, boomholten en gebouwen, zoals onder dakpannen of in spouwmuren. ’s Avonds komen ze tevoorschijn om te eten en te paren. Alle vleermuizen zijn beschermd volgens de Wet natuurbescherming.

Lijnen in het landschap
“Gewone dwergvleermuizen vliegen elke avond ongeveer 1,5 kilometer naar hun foerageergebied,” vertelt Herman Poelsma, vrijwilliger en penningmeester bij de Bomenstichting Den Haag. “Dat doen ze via een vaste route. Ze maken hierbij gebruik van de lijnen in het landschap, zoals bosranden en bomenrijen. Ze oriënteren zich met echolocatie: hun echo kaatst terug van huizen, bomen en struiken zodat ze hun weg kunnen vinden. Een rij bomen is voor een vleermuis eigenlijk hetzelfde als een straat is voor ons. Haal je die weg, dan is de vleermuis letterlijk de weg kwijt. Net zoals wij dat zouden zijn als op een dag ineens een straat is verdwenen.”

Levensbelang
Die groene lijnen zijn dus van levensbelang voor deze dieren. Herman: “Het is de infrastructuur van de vleermuis. Met name hoge bomenrijen bieden een oversteekplaats waar ze boven het verkeer veilig kunnen overvliegen. Een op elkaar aansluitend groen netwerk zorgt voor een donkere en beschutte vliegroute, precies wat vleermuizen nodig hebben.”

Extra alert
Daarom is de Bomenstichting Den Haag extra alert als we horen van plannen voor het kappen van bomenrijen. Zoals bijvoorbeeld op de Laan van de Mensenrechten. Daar is een vergunning aangevraagd voor het kappen van bomen, terwijl er jagende ruige dwergvleermuizen en roepende gewone dwergvleermuizen zijn waargenomen. Dit roepen duidt op territoriumgedrag. Of de Mgr. Nolenslaan: de gemeente wil een hele rij wilgen kappen die dient als vliegroute en foerageergebied voor de gewone dwergvleermuis. Bovendien wil Staedion woningen bouwen op de hoek van de Nolenslaan en Thorbeckelaan. Ook weer ten kosten van 48 openbare bomen. “Te vaak wordt gezegd dat vleermuizen wel weer nieuwe routes en territoria zullen vinden,” aldus Herman. “Maar als de gemeente kapvergunningen blijft afgeven, dan blijft er uiteindelijk weinig plek voor ze over.”

Vinger aan de pols
De Bomenstichting Den Haag houdt vinger aan de pols bij zowel de Laan van de Mensenrechten als de Mgr. Nolenslaan. Zo hebben wij onlangs bezwaar gemaakt tegen de voorgenomen kapvergunning voor de bomen op de Laan van de Mensenrechten. We beraden ons nog over de stappen die nodig zijn tegen de voorgenomen kap op de Mgr. Nolenslaan. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en volg ons op Facebook en X.